Wandelaars in het zuiden

De Amandelbloesemtocht

Na het wisselvallige en vaak koude weer van de afgelopen weken hadden we bij onze wandeling op vrijdag 16 februari jl. geluk. Na ons gebruikelijke kopje koffie startten wij (Alwin en Tienie Klaver, Neana Caljouw, Greet van de Bie, Wim Kempa, Jan Rood en ondergetekende) in Santiago del Teide (890 meter) aan onze bloesemwandeltocht bij een aangename temperatuur en een strakblauwe lucht. De route van vandaag zou naar Arguayo leiden en daarna via andere paden terug naar Santiago del Teide. Het was een flinke maar aangename wandeltocht van ca. 16 km waarvoor we ongeveer 5,5 uur nodig hadden. Vanuit ons koffieadres tegenover de Iglesia de San Fernando Rey wandelden we over de openbare weg richting Valle de Ariba. We kwamen langs de mooie Santiago Apóstol kerk, en sloegen daarna rechtsaf om aan onze eigenlijke wandeling te beginnen.

Holland Club El Teide

De route, bewegwijzerd met Ruta del Amendro, leidde over een tamelijk ruw pad en ging snel bergopwaarts naar een hoogte van ca. 1050-1100 meter. We liepen door een gevarieerd landschap met links van ons de montagña Bilma (1673 meter) en veel, al in bloei staande amandelbomen. Juist deze periode van het jaar is uitstekend om de prachtige wit/roze bloemen te bekijken en foto’s te maken. Later in maart bloeien hier  zeer uitbundig de ‘La Palma-Sochus’ bloemen. Deze bloemen zijn te vergelijken met grote paardenbloemen, en hebben soms wel een hoogte van 1 meter en een bloemdiameter van 40 cm. De regen van de laatste tijd heeft het land goed gedaan. De cactussen hadden na de afgelopen zeer droge zomer hun bladeren laten hangen. Nu waren ze weer fier en vol met water gevuld.

Prachtig gebeid

Verder op onze route op 1130 meter hoogte kwamen we bij de El Calvario de los Baldios kapel die gebouwd is na de laatste vulkaanuitbarsting van de Teide in 1909. Het kapelletje is gebouwd als dank aan de Heilige Christus omdat de lavastroom van de Chinyero juist voor het stadje Santiago del Teide stopte. We genoten van de prachtige met sneeuw bedekte toppen van de Pico del Teide en de Pico Viejo. Op onze tocht wisselde de omgeving sterk van samenstelling, dan weer liepen we langs uitgebreide lavastromen en vervolgens door bossen met prachtige pijnbomen. Het terrein aldaar was bezaaid met dennennaalden afgewisseld met de diverse rotsblokken als ware het een aangelegde tuin. Op een omgevallen boomstam in dit prachtige gebied gebruikten we onze lunch.

1260 meter

Op het hoogste punt van onze wandeling ‘klokten’ we 1260 meter. Wat verderop, beneden ons, zagen we Tamaimo liggen met haar markante kerktoren. We lieten dit dorpje links van ons liggen en bereikten na een flinke afdaling Arguayo (905 meter). In dit dorpje liepen we langs een oude wijnpers en namen we een flinke rustpauze op de parkeerplaats naast het keramiek museum Centro Alfarero. In een oude boerderij is dit pottenbakkers en etnografisch museum waar traditioneel Canarisch aardewerk wordt getoond gehuisvest. Ook in Arguayo naast het museum staat een prachtig manshoog  bronzen beeld als eerbetoon aan de pottenbakkers van dit stadje. Na onze rust staken we de TF-375 over en hervatten onze wandeling op een stijl betonnen pad met traptreden waardoor de klim naar boven wat gemakkelijker werd gemaakt. Rechts van ons de Montagña de Hoya (1074 meter) en links het uitgestrekte Teno gebergte. Aan de voet van het gebergte zagen we links Tamaimo, El Molledo en in de verte ons einddoel, Santiago del Teide liggen. Het zou nog wel een uurtje duren alvorens we ons konden laten verwennen in ons ‘huisrestaurant’ El Patio.

Bij aankomst genoten we daar van een lekker koud drankje en later van het typisch Canarische eten zoals ‘potage verduras’ en ‘conejo en salmorejo’ met lekkere ‘papas arrugada con mojo’ en een heerlijke lokale wijn.

Holland Club El Teide

Zoolslijters

Voor de geïnteresseerde wandelaar(s) die graag met de ‘Zoolslijters” mee zouden willen wandelen zij opgemerkt dat bovenstaande tocht van 5,5 uur een uitzondering was op het reguliere wandelprogramma (elke dinsdag en vrijdag) van de Holland wandelclub. Normaal duurt zo’n wandeltocht 3 á 3,5 uur inclusief pauzes. Voor mensen die wel graag wandelen maar niet weten of zij in staat zijn mee te kunnen wandelen met de Zoolslijters, ben ik graag bereid in de omgeving van La Caleta proefwandelingen te organiseren. Zo’n proefwandeling, inclusief pauze(s) zou dan 2 á 2,5 uur resp. 4 á 4,5 uur duren. De tocht gaat over nagenoeg vlak terrein. Wel is het aan te raden met goede wandelschoenen te lopen.

Ben je geïnteresseerd? Neem dan contact op met ons secretariaat tenerifehollandclub@gemail.com